Linda's Life
 
 

Priet Praat


Ik ben leerkracht in een kleutergroep. In groep 1-2 zitten leerlingen van 4 tot 6 jaar. Kinderen maken vaak leuke opmerkingen. Hieronder enkele Priet Praatjes:


Er komt een kleuter tijdens het buitenspelen naar de juf gerend. “Juf, juf, ik heb een “Lamaria”-mug gevonden!”                “Maar hij is wel dood denk ik….. “, komt er nog achteraan.


Een 5-jarig meisje houdt zich tijdens het buitenspelen een beetje rustig en bekijkt het spel van een afstand. “Heb je geen zin om mee te doen?” Het meisje zegt: “Nee, mijn energie is een beetje kwijt”.


Voor een schoen die moeilijk aangaat gebruikt een kleuter een “Lepeltjesschoen”.


“Ik vond het niet zo leuk in mama’s buik, ik wilde spelen”. Toen dacht ik: “Ik ga maar eens proberen een koprol te maken”.


Bij het zien van een volgroeide baby in een buik zegt een meisje: “Zo, die baby is lenig!”


“We waren vanmorgen een beetje laat want de “akker” van de auto was leeg!”


“Juf, de koptelefoon van de computer is kapot”. Ik vraag wat er precies mis is. “Nou, daar bij de oorwarmers is het los, juf”.


Een kleuter komt naar me toe met de mededeling: “Juf, hij wil me steeds een kusje geven maar dat wil ik niet.” Ik leg uit dat hij dat tegen het betreffende kind moet zeggen. We hebben namelijk pas een les sociale vaardigheden gehad. Hierin werd geleerd dat je duidelijk “Nee” moet zeggen als je iets niet leuk vindt. Ik bespreek nog even met het kind hoe je dat kunt zeggen. De jongen loopt terug en zegt: “Hé, je moet ermee kappen!” Duidelijk, toch?!


Wie heeft er na de vakantie iets te vertellen? We maken een “vertel rondje” in de kring.“Juf, mijn moeder was bijna dood, maar ik heb wel Lego”.


De gymspullen gaan voor de vakantie mee naar huis om gewassen te worden.  Zegt een jongen: “O ja, dan kunnen we thuis oefenen.”


Onze klas moet in verband met verbouwingswerkzaamheden verhuizen naar een ander lokaal. "Zijn jullie sterk genoeg om je stoel naar het andere lokaal te brengen?", vraag ik. "Natuurlijk juf, ik heb "stierballen!"


Met Sinterklaas is de poppenhoek de Pietenhoek geworden. De kinderen kunnen zich verkleden als Sinterklaas of Zwarte Piet. Vraagt een kleuter: ”Juf, mag ik in de “tietenhoek”?”


In mijn kleutergroep zijn enkele moeders hoogzwanger. Vraagt de ene kleuter aan de andere: “Is je baby al uitgekomen?”


Of: “Is jouw baby al geboord?”


“Ik ben op vakantie naar België geweest, juf”. “Ooh, ik ook”, zegt een andere kleuter. “Maar ik heb jou helemaal niet gezien!”, zegt de ander.


“Juf, ik heb me pijn gedaan.. Reactie van een andere kleuter: “Dan ga je toch even huilen? Dan is het zo weer over!”


 “Als ik je naam opnoem mag je zeggen waar je woont”, zeg ik in de kring bij het namen oplezen. Bij het oplezen van een naam zegt een meisje: “Hier”.


“Jongens kunnen ook trouwen”, hè juf? “Dat is homo”, zegt een ander. Huuuh, is dit kleuterpraat? Maar als twee meisjes trouwen zijn ze “sexies”……, ja toch, juf? Uhhh.....


Laatst hadden we een “High Tea” tijdens het paasfeest. Er werden lekkere dingen door de leerlingen meegenomen. Bij het zien van de crackers met tuinkers zei een jongetje: “Huuh, eten we bloemetjes?”


s Morgens starten we de dag met het oplezen van de namen en de kinderen mogen tellen hoeveel leerlingen er in de kring zitten. Een nieuwkomer heeft nummer 18. Hij kijkt verwonderd en zegt: “Juf, mijn moeder zegt, ik ben 3!”.


De kinderboerderij was niet open, maar "opgesloten".


Het is weer lente geworden en hoe heten de jonge dieren ook al weer? Het hele regiment dieren komt voorbij met de namen van hun “jonkies”. Dan ga ik het wat moeilijker maken. “Hoe heet het jong van een leeuwin?” Er moet even bij geholpen worden dus zeg ik: “www-eee-lllll…….” Enthousiast gaat een vinger de lucht in: “SSSSimba!”


“Juf, toen zat ik nog op het “Kinderblafverblijf”.


“Hoe oud bent u, Juf?” Ik vertelde mijn leeftijd. Mijn vader is 46 jaar. “Nee joh”, zegt een ander, “dan is tie een reus!”


Bij het kiezen van een bezigheid in de klas geven drie “stoere” jongens aan in de poppenhoek te willen spelen. Gekscherend vraag ik: “Wie speelt dan de moeder?“ De jongens kijken elkaar aan met een blik dat niemand dat wil spelen. Zegt een van ze: “Juf, we spelen gewoon dat de moeder dood is!”


“Juf, er zit een drol in de wc!” Na een verhandeling over het doortrekken na een grote boodschap keken de kinderen in de klas mij met opgetrokken wenkbrauwen aan. “Gewoon even doortrekken”, zei ik nog. In de grote pauze ging een nietsvermoedend kind naar het toilet. Na doorspoelen stroomde de wc flink over. Wat bleek: Er lag geen drol in de wc maar een ROL!


We werken in de klas over het thema Australië. De kinderen kennen een heleboel Engelse woorden. We schrijven ze op een lijst. Woorden als: “good morning” en “how are you” worden genoteerd. Aan een jongen die tweetalig wordt opgevoed vraag ik: “Jij weet er ook vast nog een heleboel”. “Yes, crap!”, verstond ik. Wat is dat dan “crap”?! De jongen wees naar de krab op tafel.


In de kleutergroep komen veel instromers van bijna 4 jaar. Aan het eind van een ochtend zegt een nieuw jongetje: "Zeg juf, we hebben helemaal niet gerekend!"


Ik vroeg een jongen na een dag afwezigheid of hij weer beter was. Zijn antwoord: “Ik praatte een beetje raar en toen moest ik hoesten, toen was het weer beter!”


Een meisje uit de kleutergroep hoort iemand op het dak lopen van het schoolgebouw. Er wordt een opmerking gemaakt dat het Zwarte Piet kan zijn…“Nee, zegt het meisje, het zijn de bouwmakkers!”


Een jongen uit mijn kleutergroep is met een werkblad bezig en wil graag met de opdrachten verder gaan. Hij komt naar me toe en zegt:”Juf, mag ik naar het derde level?”.


In de klas luisteren een paar kinderen naar een verhaal op een CD. Er wordt door de vertelster uitgelegd dat als het verhaal te snel gaat je op de pauzeknop mag drukken. Dat is de knop met het stickertje. Vooraf heb ik een sticker op de knop geplakt. Een meisje vraagt mij: “Juf, hoe weet die mevrouw dat er een sticker op de knop zit?”


Tijdens een gesprekje over adressen, zegt een jongetje: “Ik woon op nummer tachtig-negentig!“. Hij bedoelde nummer achtennegentig.


Mijn mama krijgt een baby. Ik denk dat het een meisje wordt want ik wil graag een vriendinnetje. Je bedoelt een zusje, corrigeert een medeleerling.


Tijdens een natuurles praten we in een kringgesprek over de namen van de babydieren die geboren worden in de lente. Ik vraag de kinderen hoe een jong van een koe genoemd wordt. Een kalf, natuurlijk! Ze weten zelfs hoe een “kind” van een vlinder heet. Op mijn vraag hoe het kind van een kikker heet, antwoordt een leerling: “Een “kik”, juf!”


In de groep wordt tijdens een kringgesprek besproken dat een leerling niet alles mag eten wegens een allergie. Een jongen reageert: “Ja juf, want hij is elektrisch!”


“Mijn vader is ouder dan mijn moeder”, juf. Ze moet altijd op haar tenen staan als ze m’n vader een kusje geeft!


Laatst vroeg een 5-jarig meisje aan mij: “Juf, hoe oud is Eva?” Ter verduidelijking: Eva is mijn dochter. Ik vertelde haar dat ze 16 jaar oud is. Reactie: “Dan is ze ouder dan mijn moeder, juf.” Mijn moeder is 15 jaar. “Is je moeder niet iets ouder?”, vroeg ik haar. Resoluut antwoordde het meisje: “Nee hoor, mijn moeder is 15”.


In de kleuterklas werken de kinderen gedurende de week enkele malen “Zelfstandig”. Als er thuis gevraagd wordt wat ze op school hebben gedaan antwoordt een jongen: “We hebben verstandig gewerkt, mam”.


“Heeft u een nieuwe bril?” Ik leg uit dat ik af en toe een leesbril opzet omdat dat makkelijker leest. Ik had de bril al maar de “brillendokter” heeft gezegd dat ik hem vaker moet gebruiken. Een meisje van 4 jaar zegt: "Juf, dat heet “opticien”.